Pasangan suami isteri dianggap berzina sepanjang perkahwinan mereka jika melakukan perkara ini.. Jatuh hukum


#Sesungguhnya, permasalahan ini berat. Perhatikan soalan 1 9.

#Perkahwinan seumpama ini, Hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar nikah, cepat cepat dikahwinkan.

Berdasarkan kenyataan tersebut, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Pasangan suami isteri dianggap berzina sepanjang perkahwinan mereka jika

Soalan 1: Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakan ayah kepada bayi yang dikandung itu.

Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi,secara sah.

Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah.

Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?
Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.

Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim Dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
Mereka mesti tinggal berasingan segera Dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.

Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?

Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.

Kesimpulannya: Ibu bapa, saudaramara, org2 kampung, tok2 imam, tok2 kadi Dan saksi-saksi yang tahu akan keadaan tersebut tetapi mendiamkan, membiarkan atau membenarkan perkahwinan tersebut diteruskan maka mereka juga tidak terlepas daripada menanggung azab dan seksaan samada didunia atau pun diakhirat

Tolong jangan abaikan text ini. Ini merupakan satu perkara yang serius. Jadi, fahami dan dalami betul-betul dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu.

Mafhumnya: Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku Dan ibadatku, hidupku Dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara Dan mentadbirkan sekalian alam

USTAZ ROSLI AL HAFIZ
Share on Google Plus

About Admin

    Blogger Comment
    Facebook Comment

70 comments:

  1. This one totally wrong..silalah berhati2 ketika menulis blog..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.. Memang saya tak Bijak hal2 mcm ni.. tpi pernah tanya juru nikah,samaada perlu bernikah semula & such.. Tok kadi kata,tak perlu.. pernikahan dah sah.. so,jgn peningkan org.. buat research btul2 dlu..

      Delete
    2. Lebih baik padamkan post ni. Totally salah dan boleh menyesatkan umat.

      Delete
    3. Lebih baik padamkan post ni. Totally salah dan boleh menyesatkan umat.

      Delete
    4. I don't see nothing wrong...

      Dalil: At-talaq Ayat 4, Al-Baqarah Ayat 235, An-Nur Ayat 3

      Delete
    5. Pa mazhab mu. Dari mana sumber ini diperolihi...jangan cuba menyesatkan umat. beristigfar lah admin BSS

      Delete
  2. Betul kah ni? Jangan kelirukan umat dengan sesuatu yang tanpa dalil.

    ReplyDelete
  3. coba bagi yang menulis > apa betul adakah?..
    bagi yang komen wrong, keliru atau menyesatkan > tolong beritahu dimana wrong,keliru maupun menyesatkannya.. spy baik yang menulis maupun yang komentar saling mengoreksi sehingga pembaca bisa paham dan mengerti dimana letak kebenaran dan letak wrong,keliru maupun sesatnya.. tks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan masalah di mana salah tp semuanya salah.

      Delete
    2. Bukan masalah di mana salah tp semuanya salah.

      Delete
    3. Wayne... Macam mana boleh kata salah... Cuba terangkan, dan betulkan jika mampu berserta dalil.

      Delete
    4. hmmm mcm ade yg x kena ja ...salahhh!!bagi saya salah....hikhikhik

      Delete
    5. hmmm mcm ade yg x kena ja ...salahhh!!bagi saya salah....hikhikhik

      Delete
    6. Posting jni salah kerana mengambil pendapat mazhab hanafi shj. Bagi mazhab As Syafi'e harus menikahi wanita yg dizinai. Manakala anak yg dilahirkan pula sekiranya genap 6 bulan dalam kandungan dari tarikh pernikahan boleh dinasabkan kepada bapanya, sama ada bapa tadi yg berzina ataupun bapa yg menikahi atas dasar menjaga aib (pak sanggup). Ianya digelar anak sah taraf.

      Delete
  4. coba bagi yang menulis > apa betul adakah?..
    bagi yang komen wrong, keliru atau menyesatkan > tolong beritahu dimana wrong,keliru maupun menyesatkannya.. spy baik yang menulis maupun yang komentar saling mengoreksi sehingga pembaca bisa paham dan mengerti dimana letak kebenaran dan letak wrong,keliru maupun sesatnya.. tks

    ReplyDelete
  5. Salah tu, sila rujuk yang pakar. Mazhab syafie dan hanafi tak kata haram. Ada huraiannya. Selalu hal ini di kongsi tanpa usul.

    ReplyDelete
  6. Saya memuji tuan2 yg beri komen. Ini menunjukkan org2 islam yg berpengetahuan cukup sensitif dan berani menegur wpun penulis atau penceramah seorang ustaz. Gelaran ustaz tidak menunjukkan beliau x akan berbiat silap.. Tahniah tuan2.

    ReplyDelete
  7. Jangan sebar benda yang tak betul...dan yang paling penting bila nak jatuhkan hukum mana dalil dan hadis?satu pun takde...dan satu lagi,perkara ni lain mazhab lain pandangan ulama...mohon buat kajian mendalam.

    ReplyDelete
  8. Betul ke isi kandungan ni..jgn keliru kn org lain..

    ReplyDelete
  9. Betul ke isi kandungan ni..jgn keliru kn org lain..

    ReplyDelete
  10. Betul ke isi kandungan ni..jgn keliru kn org lain..

    ReplyDelete
  11. Perkara nie tidak ijmak dalam klangan ulama' imam syafie mngatakn sah pernikahan dgn perempuan mengandung. Maka dia berlaku khilaf. Persoalan dia skarang sah pernikahan tersebut dan tidak berzina sepanjang hayat.

    ReplyDelete
  12. Perkara nie tidak ijmak dalam klangan ulama' imam syafie mngatakn sah pernikahan dgn perempuan mengandung. Maka dia berlaku khilaf. Persoalan dia skarang sah pernikahan tersebut dan tidak berzina sepanjang hayat.

    ReplyDelete
  13. mengarot..mahzab syafiee bole bkn mcm penulis blog ni tulis..bende ni dah lame..aku siap gi jabatan agama tanye..

    ReplyDelete
  14. Salah ni fatwa sesat ni.jangan kelirukan orang dengan hukum yg salah..belajar agama betul2 jangan main hentam aje

    ReplyDelete
  15. Jawapan hang salah.. huraian yg dalam.. jangan share perkara yg mcm ni dan ini boleh mengelirukan ummat islam..

    Anak dara yg hamil ank luar nikah boleh berkahwin namun anknya tidak boleh di bin nama ayahnya.. kenapa boleh kawin? Sbb beliau bukan isteri org atau dalam edah.. imam mana yg bgtau dak boleh kawin ni??

    ReplyDelete
  16. Jawapan hang salah.. huraian yg dalam.. jangan share perkara yg mcm ni dan ini boleh mengelirukan ummat islam..

    Anak dara yg hamil ank luar nikah boleh berkahwin namun anknya tidak boleh di bin nama ayahnya.. kenapa boleh kawin? Sbb beliau bukan isteri org atau dalam edah.. imam mana yg bgtau dak boleh kawin ni??

    ReplyDelete
  17. admin eluk delete rencanaini dn tidak lgi rujuk kpd penulis yg di ragui ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. admin eluk delete rencana ini dn tidak lgi rujuk kpd penulis yg di ragui ini..

      http://hukum-islam.com/2013/10/hukum-menikah-karena-terlanjur-hamil-duluan/

      Delete
  18. admin eluk delete rencanaini dn tidak lgi rujuk kpd penulis yg di ragui ini..

    ReplyDelete
  19. Umat akhir zaman..ramai lahirkan anak luar nikah sangat berleluasa... Taubat nasoha wahai yg terlanjur, kelak kamu sesali dakhirat tidak berguna, menunggu azab dari Allah swt....Nauzubillah..,

    ReplyDelete
  20. yg ni untuk mazhab maliki dan hanbali, bagi mazhab shafie dan hanafi hukumnya sah, sila rujuk kitab feqah semula. http://youtu.be/QVq6nZMHoN4

    ReplyDelete
  21. Rujuk Sini..
    https://www.youtube.com/watch?v=cPRkhTZkSag

    ReplyDelete
  22. Saya bekas seorang student stpm aliran syariah...apa y cuba smpai oleh admin bgi sya adalah benar... Prempuan y hamil mmg tidak boleh d'nikah shngga melahir kan anak... Mgkin ada mhzab lain y membolehkan...tapi jngan la kecam orng tuh...mungkin dia cuba smpai kan sesuatu perkara yang benar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa perempuan yg hamil tidak boleh bernikah apabila dia bukan isteri kepada sesiapa?
      Cuba beritahu apakah rukun nikah, dan beritahu apakah mazhab yg tidak membenarkan seseorang perempuan yg hamil yg bukan isteri kepada mana2 seorang lelaki, bernikah kepada mana2 seorang lelaki?

      Delete
  23. Setakat yg saya tahu, 4 mazhab tidak mengharamkan pernikahan dengan perempuan yang bukan isteri sesiapa tetapi hamil.

    Khilafnya antara 4 mazhab ni dalam masalah ini adalah mazhab syafii dan hanafi berpendapat bahawa makruh menyetubuhinya sehingga dia beranak. Mazhab Maliki dan hanbali pula berpegang bahawa haram menyetubuhinya sejak menikahinya sehingga habis masa eddah beranaknya.

    Adapun pendapat yang mengatakan haram menikahinya sehingga dia beranak adalah pendapat Abu Yusuf.

    Wallahu a'lam.

    Sumber: kitab rahmah al-ummah fi ikhtilaf al-a'immah, bab nikah, mu'allif syeikh muhammad bin abdur rahman ad-dimasyqi.

    ReplyDelete
  24. Sy tidak bersetuju dgn ayat anda. Kerana tidak disertakan dgn rujukan hadis yg sahih atau mana2 ayat dlm al quran.... jgn sebar dan kelirukan umat islam....

    ReplyDelete
  25. Sy tidak bersetuju dgn ayat anda. Kerana tidak disertakan dgn rujukan hadis yg sahih atau mana2 ayat dlm al quran.... jgn sebar dan kelirukan umat islam....

    ReplyDelete
  26. Kepada admin.. kenyataan di atas adalah salah

    ReplyDelete
  27. Kepada admin.. kenyataan di atas adalah salah

    ReplyDelete
  28. Totally salah.dr ak sekolah smpai sekarang ak ingat lg ustaz a.k.a imam di masjid pesan xharam mereka berkahwin wlupn prmpuan tu hamil, kecuali soal nk ber bin n bintikan tu jd mslh. Klu kandungan baby tu bawah 6bulan atau pn belom ckup sifat,dy masih blh berbin or bintikan ayahnya,klu kandungan baby tu dh mlebihi 6bln n ckup sifat haram di bin or bintikan dgn nama si ayah. Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. 6 bulan Qamariah. Itu yang diguna sebelum sijil lahir dikeluarkan. Jika lebih dari itu, anak akan dibinkan dengan Nama Asmaul Husna

      Delete
  29. Totally salah.dr ak sekolah smpai sekarang ak ingat lg ustaz a.k.a imam di masjid pesan xharam mereka berkahwin wlupn prmpuan tu hamil, kecuali soal nk ber bin n bintikan tu jd mslh. Klu kandungan baby tu bawah 6bulan atau pn belom ckup sifat,dy masih blh berbin or bintikan ayahnya,klu kandungan baby tu dh mlebihi 6bln n ckup sifat haram di bin or bintikan dgn nama si ayah. Wallahualam

    ReplyDelete
  30. Habis mcm mana dgn yg sudah menikah?? Mcm tak caya ja... aduhhhhh

    ReplyDelete
  31. Bukak youtube ceramah ustat azhar idrus bab ni..k..hukumnya sah..mengikut mahzab kita orang malaysia..

    ReplyDelete
  32. Tolong tarik balik artikel ini atau afmin tanggung dosa buat ajaran sesat. Artikel ini dah berlegar di WhatApps sejak 2 - 3 tahun lepas, di email dll. Ia bukan isu terkini, banyak artikel yg menjwb persoalan tersebut di internet. Cari sendiri.

    ReplyDelete
  33. Tolong tarik balik artikel ini atau afmin tanggung dosa buat ajaran sesat. Artikel ini dah berlegar di WhatApps sejak 2 - 3 tahun lepas, di email dll. Ia bukan isu terkini, banyak artikel yg menjwb persoalan tersebut di internet. Cari sendiri.

    ReplyDelete
  34. Sumber, pak ostad...
    Pak ostad tu rujuk sumber mana tak tau
    kitab mana die tgk ntah...

    ReplyDelete
  35. Dah rujuk dgn ustaz & jurunikah dgn kes yg sama sblm ini. Pernikahan adalah sah. Jika anak lahir sblm 7bln pekahwinan tidak boleh dibinkan dgn si suami. Dosa zina tetap dosa. Moga bertaubat kedua²nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum 7 bulan..? Jadi kalau lebih dari 7 bulan boleh laaa ye... check betul2 sebelum post... jangan sampai mengelirukan orang lain....

      Delete
  36. Dah rujuk dgn ustaz & jurunikah dgn kes yg sama sblm ini. Pernikahan adalah sah. Jika anak lahir sblm 7bln pekahwinan tidak boleh dibinkan dgn si suami. Dosa zina tetap dosa. Moga bertaubat kedua²nya.

    ReplyDelete
  37. youtube
    https://www.youtube.com/watch?v=EcUzjWPHLUk

    ReplyDelete
  38. Agak2 tulis blog, nx masuk neraka yea,
    Klau nx buat artikel kna bljar btul2, jgan asal sembang je,
    Asal2 ckap jadi murtat tau

    ReplyDelete
  39. Agak2 tulis blog, nx masuk neraka yea,
    Klau nx buat artikel kna bljar btul2, jgan asal sembang je,
    Asal2 ckap jadi murtat tau

    ReplyDelete
  40. Tolong delete post ini.. Mengelirukan.. TIDAK BENAR sama sekali. Penulis akan menanggung dosa sebab tidak rujuk kpd pihak yg sepatutnya.. Sebelum post sebaiknya rujuk dgn ustaz yg bertauliah.. Kesian kat pembaca yg cetek ilmu akan terima n percaya bulat2 tanpa merujuk kpd yg sepatutnya.. Wallahualam bissawap..

    ReplyDelete
  41. woi Rujuk Pejabat Agamalah kalau dah masing masing tak reti toksah buat buat reti nanti melingkup minda semua nanti

    ReplyDelete
  42. kyk gitu udah disebut berzina..bagai mana dengan ABG skrg yang pacaran??hahahaha salam damai dari bandarq.com

    ReplyDelete
  43. Jaga2 org ni pangkat lg beso dari tok imam&tok qadi..

    ReplyDelete
  44. Kdg2 aku pening... yg nak mempertahankan atau menidakkan sgt tu kenapa? Pernah terjadi pada diri sendiri atau keluarga ke? Klu diri tu kirang arif, tanya pada yg betul2 arif dalam bidang ni... yg dok tanya ustaz dlm FB buat apa...? Bising2 kt sini pun xde guna...!

    ReplyDelete
  45. Kdg2 aku pening... yg nak mempertahankan atau menidakkan sgt tu kenapa? Pernah terjadi pada diri sendiri atau keluarga ke? Klu diri tu kirang arif, tanya pada yg betul2 arif dalam bidang ni... yg dok tanya ustaz dlm FB buat apa...? Bising2 kt sini pun xde guna...!

    ReplyDelete
  46. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel/lottrey toto 4D dr hasil ritual/ghaib melalui jarak jauh dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya kunjungi situs/website  ☎ KLIK DISINI RITUAL PESUGIHAN DUNIA GHAIB


    ReplyDelete